Pieci pretendenti uz lidostu
10.09.2008
Par tiesībām realizēt vērienīgo starptautiskās lidostas „Rīga” caurlaides spējas palielināšanas projektu cīnīsies pieci pretendenti. Tas ir saprotams, jo projekta vērtība ir 200 miljoni latu. Projekta ietvaros lidostā „Rīga” plānots uzcelt jaunu 510 metrus garu pasažieru galeriju un integrēt to ar jau esošo termināli.
Tas ļaus palielināt lidostas kopējo platību no pašreizējiem 27 000 līdz 137 000 kvadrātmetru. Piestātņu, t.i., koridoru, pa kuriem notiek pasažieru iekāpšana lidmašīnās un izkāpšana no tām, no 5 pieaugs līdz 23. plānos paredzēta arī jaunas autostāvvietas celtniecība, kas spēs vienlaicīgi uzņemt 9 100 automašīnas. Lidostas vadība cer, ka visi šie pasākumi pēc 4-5 gadiem ļaus Rīgai kļūt par otro lielāko lidostu Ziemeļeiropā un palielināt pasažieru plūsmu līdz 12 miljoniem gadā.
Šā grandiozā nodoma realizācijas pretendenti tika nosaukti starptautiskajā konference „The European Airport Development Conference 2008”, kas bija veltīta Eiropas lidostu attīstības perspektīvām. Tajā uzstājās Latvijas satiksmes ministrs Ainārs Šlesers, kas paziņoja nākamā uzvarētāja atlases kritērijus: „Rīgai ir jākļūst par tranzīta centrmezglu cilvēkiem dodas no Eiropas uz Krieviju un Āziju un atpakaļ. Pārsēšanās laiks viņiem nav bezmērķīgi jānosit, bet jāpavada lietderīgi un ar baudu: jāstaigā pa veikaliem, jāpusdieno restorānos, jāatpūšas izklaides centros, jāapmeklē azartspēļu iestādes, jābauda SPA-salonu pakalpojumi, ir jāvar elementāri nomazgāties dušā pēc ilga pārlidojuma. Tādi paskaidrojumi kā, piemēram, „cilvēki brauks uz Rīgu, jo tā ir interesanta pilsēta” netiek pieņemti. Pretendentus mēs izspiedīsim kā citronus un rezultātā iegūsim detalizētu attīstības koncepciju. Uzvarēs visradošākais un visdrošākais investors”.
Konkursa uzvarētājs tiks paziņots 2009. gada janvārī, savukārt celtniecībai ir jāsākas 2009. gada jūnijā. Kas tad ir galvenie pretendenti? 1. Turcijas konsorcijs „TAV Havalimanlari Holding” un Latvijas kompānija „Skonto būve”. Pirmā pārvalda 11 lidostas, ieskaitot Stambulas lidostu „Ataturk” un Tbilisi lidostu, bet „Skonto būve” apgrozījums pagājušajā gadā bija 80 miljoni latu. 2. Indijas kompānija „GMR Infrastructure Limited”. Tā pārvalda projektus, kuru kopējā vērtība ir 6,5 miljardi ASV dolāru, ieskaitot Deli starptautisko lidostu, Gečkena lidostu Stambulā u.c. 3. Kompānija „Hochtief AirPort”, kas pieder vācu akciju sabiedrībai „Hochtief AG” (apgrozījums 16,54 miljardi ASV dolāru). Šim pretendentam pilnībā vai daļēji pieder Atēnu, Budapeštas, Dīseldorfas, Hamburgas, Sidnejas un Tirānas lidostas. 4. Konsorcijs, kuru veido „Siemens Project Ventures”, „Grupo Soares da Costa” un „Aureus Kapitāls”. „Siemens Project Ventures” ir vācu koncerna „Siemens” meitas uzņēmums. „Grupo Soares da Costa” ir viena no vadošajā Portugāles kompānijām. Latvijas kompāniju „Aureus Kapitāls” saskaņā ar informācijas aģentūras LETA rīcībā esošajām ziņām ir dibinājis Ventspils uzņēmēji Olafs Berķis, Igors Skoks un Gennādijs Ševcovs. 5. AERIX Consortium. Šā konsorcija dalībnieku skaitā ir konglomerāts „Africa Israel Investments”, kura meitas uzņēmums Rīgā attīsta projektu „Soleville”. Bez tam konsorcijā ietilpst kompānija „Morgan Stanley Infrastructure Inc.”, Kanādas lielākā celtniecības kompānijas „Aecon” un kompānija „SAVE Group”, kas pārvalda Marko Polo lidostu Venēcijā.
Ziņa publicēta sadarbībā ar www.varianti.lv