+371 67114284

Pazīstama zīmola paspārnē

Pazīstama zīmola paspārnē
Romāns Golubevs, 11.2007

Latvijas nekustamo īpašumu tirgu pēdējā pusgada laikā nav lutinājušas pozitīvas izmaiņas. Tādēļ jauna, turklāt pasaules līmeņa spēlētāja – kompānijas RE/MAX – parādīšanās mūsu tirgū ir visai neparasts notikums. Kas bijis pamatā šādam optimismam (kā gan citādi novērtēt jaunas kompānijas ierašanos) un ar ko kompānija domā iekarot vietējo tirgu – šos jautājumus katalogs „m2” vaicāja jaunā tirgus dalībnieka vadītājai Natālijai Perepjolkinai.

Par to, cik sarežģīta ir situācija, kas pēdējā pusgada laikā izveidojusies Latvijas nekustamo īpašumu tirgū, liecina šāds fakts: šogad Latvijas nekustamo īpašumu kompāniju asociācija LANĪDA nolēma nerīkot ikgadējo konkursu „Atzinība”. Šā pasākuma būtība ir noteikt labākos tirgus spēlētājus septiņās nominācijās. „Darījumu apjoms ir ievērojami samazinājies un tādēļ noteikt labākos no labākajiem tagad būtu visai grūti” - lēmumu nerīkot konkursu argumentēja LANĪDA direkcijas pārstāvji.

Uz šī kopumā skeptiskā fona jo negaidītāka šķiet tāda pasaulē pazīstama zīmola kā RE/MAX ienākšana Latvijā. Lai īsumā raksturotu šīs kompānijas mērogu, pietiks, ja minēsim divus faktus. Pirmkārt, 65 pasaules valstīs zem RE/MAX izkārtnes strādā vairāk nekā 120 000 mākleru. Otrkārt, Kanādā šī kompānija realizē aptuveni 45% darījumu. „Kā radās ideja pirkt tik pazīstamas kompānijas franšīzi?”, - vaicājām Natālijai Perepjolkinai – kompānijas direktorei, kas tagad stādā Latvijā zem pazīstamā zīmola izkārtnes. „Mūsu akcionāri, kuru līdzekļi bija koncentrēti nekustamo īpašumu tirgū, jau pirms gada prognozēja noteiktu problēmu rašanos šajā tirgū, - viņa stāsta. – Tika pieņemts lēmums virzīt biznesu jaunā, augstākā līmenī. Tika izskatīti dažādi varianti. Galu galā izvēle krita uz nekustamo īpašumu aģentūras atvēršanu. Taču, veidot kompāniju, kas pazustu kopējā mākleru masā, mums negribējās. Meklējot tālākās attīstības ceļus, mūsu akcionāri izanalizēja daudzu pasaulē pazīstamu zīmolu darbu, iepazinās ar to darbību dažādās valstīs un apstādināja savu izvēli pie RE/MAX. Giganta precizitāte, stils, koncepcija un darbības principi atstāja uz viņiem tik spēcīgu iespaidu, ka tika pieņemts lēmums par franšīzes pirkšanu”.

Tiesa, izrādījās, ka iegūt pazīstamas kompānijas franšīzi nav viegli. Sarunas ar RE/MAX Eiropas un reģionālajiem birojiem ilga vairāk nekā gadu un, pie tam, pēc Natālijas Perepjolkinas vārdiem, uz RE/MAX Latvijas biroja godu pretendēja vairāk nekā desmit firmas.

Pēc franšīzes iegādes RE/MAX rudenī atvēra savu pirmo Latvijas biroju. Tuvākajos plānos ir otra biroja atvēršana Vecrīgā (līdz gada beigām) un trešā – Hospitāļu ielā (2008. gada martā). Pavisam RE/MAX Latvijas nodaļas tuvāko 2-3 gadu plānos paredzēts vismaz 10 biroju atvēršana, kuros strādās vairāk nekā 100 brokeri, neskaitot apkalpojošo personālu. „Mūs nepavisam nemulsina Latvijas tirgus stāvoklis. Tas mums ir pat nedaudz izdevīgi, - uzsver „m2” sarunas biedre. – Strauji augošā tirgū tikai retais pievērstu uzmanību RE/MAX ienākšanai. Uzskatītu, ka vēl viens rietumnieks ieradies raust superpeļņu. Bez tam, augošā tirgū pārdošana neprasa īpašas iemaņas un spējas. Cilvēks, kas vēlas pārdot dzīvokli vai pat investīciju projektu, visbiežāk ar to nodarbotos pats vai uzticētu to jebkuram paziņam, pat neaizdomājoties par tā profesionālismu. Ievietotu sludinājumu internetā un vēl paaugstinātu cenu katru nedēļu… Un pārdotu, jo ažiotāžas pieprasījuma apstākļos parasto tirgus mehānismu darbība ir izkropļota. Bet šodien reti kurš tic, ka vienkārši labs cilvēks var tā vienkārši pārdot nekustamo īpašumu, jo tas ar grūtībām izdodas pat profesionālām rieltoru kompānijām. Ir vajadzīgs, lai tirgū parādītos kaut kas jauns. Un par šo jauno, mēs ceram, ka kļūs RE/MAX.

Kā arguments tik optimistiskiem RE/MAX Latvijas franšīzes īpašnieku paziņojumiem kalpo tas, ka praktiski visos tirgos, kuros RE/MAX ir iegājis, jau pēc pirmā gada rezultātiem kompānija iekļuvusi līderu trijniekā. Kas ir šāda sekmīga iesākuma pamatā? Natālija Perepjolkina pievērš uzmanību tam, ka franšīzes īpašnieki iegādājas ne tikai RE/MAX zīmolu, bet arī praktiski visu uzņēmējdarbības mehānismu. Mehānismu, kas izstrādāts daudzu gadu desmitos, darbojoties dažādās valstīs. Tajā ir arī tādi aspekti, kā biroju darba procedūras, vadības un personāla atlase, mārketinga vadība… Tiek sniegti pēc sava apjoma unikāli IT risinājumi, ieskaitot interneta vietni ar informāciju par miljoniem nekustamo īpašumu objektu visā pasaulē. Objektiem, no kuriem katra pārdošanas tiesības ir nostiprinātas ar līgumu!

RE/MAX ir daļa no pasaules savienības, kurā ir pat sava universitāte (Denverā, ASV), kas ļauj iegūt augstāko izglītību nekustamo īpašumu jomā un izstrādā savas metodoloģijas. Tai ir savas tūrisma aģentūras, savas RE/MAX VISA kredītkartes, savi klubi un daudz kas cits”, - uzskaita „m2” sarunas biedrene.

Mākleru peļņas standarta sadalījums RE/MAX ir 50 pret 50. Tas ir, pusi komisijas naudas par veiktu darījumu viņi atstāj sev. Bet jau pēc gada brokeris, ja tas viņam būs izdevīgi, var palūgt vadību mainīt sadarbības nosacījumus līdz pat 80 pret 20 viņam par labu. Tiesa, šajā gadījumā viņam būs ik mēnesi jāmaksā kompānijai noteikts maksājums.

Cik izmaksās RE/MAX speciālistu pakalpojumi dzīvokļu īpašniekiem? Komisijas maksa atkarībā no objekta vērtības un ar klientu noslēgtā līguma formas var būt 2-5% no darījuma summas plus PVN. Ar RE/MAX var slēgt trīs veida līgumus. Pirmais – ekskluzīvais, saskaņā ar kuru objektu tirgo tikai RE/MAX. Daļēji ekskluzīvais līgums – tirgo RE/MAX un pats īpašnieks. Trešais ir parasts līgums, kas garantē kompānijai atalgojumu, bet neierobežo pārdevēju skaitu. „Mēs, protams, esam orientēti uz ekskluzīvajiem līgumiem, - atzīst Natālija Perepjolkina, – jo forma nosaka prioritātes. Un, ja pie mums atnāk pircējs, tad viņam vispirms tiks piedāvāti objekti, kas tiek pārdoti saskaņā ar šiem līgumiem. Pēc tam – saskaņā ar daļēji ekskluzīviem, un tikai pēc tam nekustamie īpašumi, kas tiek pārdoti saskaņā ar parastajiem līgumiem. Bet galvenais – to pašu darīs ikviens no 120 000 brokeru citās pasaules valstīs, ja viņa klienti vai investori iegādāsies objektus Latvijā.

Lielu uzsvaru RE/MAX liek uz ārzemju nekustamo īpašumu tirdzniecību Latvijā. Loģika šeit ir vienkārša. Kompānijai ir biroji 65 valstīs visā pasaulē. Tie visi darbojas RE/MAX sistēmā. Un, ja klientam ievajadzēsies saņemt informāciju par nekustamiem īpašumiem, piemēram, Panamā, tad Latvijas biroja darbinieki sazināsies ar saviem kolēģiem šajā valstī un noskaidros visus sīkumus. Un informācija viņiem tiks sniegta nevis kā potenciāliem investoriem, bet gan kā partneriem. „Katrs RE/MAX brokeris ir atbildīgs ar savu reputāciju un viņa reputācija iespaido biroja reputāciju. Bet slikta biroja reputācija RE/MAX nav pieļaujama\", - mūsu sarunu noslēdz Natālija Perepjolkina.

Iespraudums

Lietuvā RE/MAX apakšnodaļa sāka darboties pirms pusotra gada. Šodien zem šīs izkārtnes darbojas deviņi biroji ar vairāk nekā 108 mākleriem.

Portugālē zem RE/MAX izkārtnes strādā aptuveni 2300 mākleri un vēl 200 gaida… savu kārtu ieņemt vakanto vietu, ja tāda parādīsies. Tur darbojas stingra sistēma: ja mākleris trīs mēnešu laikā neveic nevienu darījumu, tad no viņa var arī atvadīties.

Ar kompānijas RE/MAX līdzdalību ik gadu tiek noslēgts vairāk nekā miljons darījumu visā pasaulē!

Ziņa publicēta sadarbībā ar www.varianti.lv
Search