+371 67114284

Pasaules slavenākie tilti

Pasaules slavenākie tilti
11.2007

Dienvidu tilts ir Latvijas un arī Baltijas valstu lielākais celtniecības objekts. Pēc tā nodošanas ekspluatācijā tas varētu kļūt par vienu no jaunajiem mūsu valsts simboliem un īpaša lepnuma avotu – tā celtniecības izdevumi, kas kopā ar kredītu procentiem sasniegs turpat pusi miljarda (!) latus, vien ir ko vērti. Taču ne par naudu šoreiz ir runa. Vēlamies iepazīstināt savus lasītājus ar pasaules visoriģinālākajiem tiltiem, kurus var iekļaut neoficiālā 100 modernās arhitektūras brīnumu sarakstā.

Sāksim ar Eiropu ar Ņūkāstlas (Lielbritānija) „Tūkstošgades tiltu” (kopējās izmaksas 908 milj. ASV dolāru), kas kļuva par daļu no Tainas upes krastmalas rekultivācijas projekta. Pats tilts izmaksāja 40 miljonus dolāru. Tā unikalitāte slēpjas apstāklī, ka tas ir pasaulē pirmais pagriežamais tilts. Tas sastāv no divām savstarpēji stingri savienotām tērauda arkām. Viena no tām ir horizontāla un pa to var pārvietoties velosipēdisti un gājēji, otras arkas augstākais punkts pacelt 50 m augstumā virs ūdens līmeņa.

Arkām esot standarta stāvoklī, zem tilta var izbraukt nelieli kuģi, taču, ja upē ienāk liels kuģis, tad visu konstrukciju pagriež par 40 grādiem, tādejādi palielinot attālumu no ūdens līmeņa līdz tās gājēju un velosipēdistu daļai. Šajā brīdī kustība pa tiltu, protams, tiek pārtraukta, taču ne uz ilgu laiku. Pacelšanas un nolaišanas operācijas ilgst 9 minūtes. Savs laiks vajadzīgs arī kuģa iziešanai. Viens no „Tūkstošgades tilta” neparastiem raksturlielumiem ir tā pašattīrīšanās spēja: katrā pagriezienā uz tā sakrājušies netīrumi tiek nomesti gar malām esošajās teknēs.

Viens no Eiropas visgarākajiem tiltiem ir tilts pār Erezunda jūras šaurumu, kas savieno Dānijas galvaspilsētu Kopenhāgenu un Zviedriju. Līgums par tā celtniecību tika parakstīts 1991. gadā, bet darbu pabeigšanai bija nepieciešami gandrīz deviņi gadi. Šīs unikālās inženiertehniskās būves kopējais garums ir 15 kilometri. Tā sastāv no 3 km gara jūras dibenā iegulta tuneļa, 4 km garas mākslīgas salas un pasaulē visgarākā vanšu tilta, kas balstās uz četriem piloniem, kas paceļas 204 m augstumā virs ūdens līmeņa. Ja mākoņi ir zemu, to virsotnes ietinas mākoņos. Interesanti, ka, pilonus betonēja turpat uz vietas, bet to turētās četras braucamās daļas sekcijas tika uzstādītas, izmantojot vertikālas strēles un jaudīgu peldošo celtni.

Erezunda jūras šauruma tilts tiek uzskatīts par drošu gan ekoloģijas, gan tehniskajā ziņā. Uz tā uzstādīti 1000 ugunsdrošības devēju, 233 novērošanas kameras un 178 ārkārtas sakaru telefoni. Ja vēja ātrums virs jūras šauruma sasniedz 97 km/st., transporta kustība pa slaveno transporta artēriju tiek pilnībā pārtraukta.

Šveicē Valē kantonā Hantera kalnu ielejā uzcelts 678 metrus garš tilts, kas tā projektētājam Kristiānam Mennam atnesis pasaules slavu. 1980. gadā uzceltais tilts joprojām atstāj neizdzēšamu iespaidu uz katru, kas to ierauga pirmo reizi. Tilta galvenā laiduma garums ir 174 metri, bet visaugstākā balsta augstums ir 150 metri. Braucamo daļu notur divi lieli piloni, kas, neraugoties uz savu šķietamo masīvumu, iekšpusē ir tukši. Lai papildus nodrošinātu konstrukcijas izturību un stingrumu, no piloniem, no piloniem uz braucamo daļu ir nostieptas betona karkasā iegultas vantis. Interesanti ir arī tas, ka taisns ir tikai virs Hantera ielejas esošais tilta laidums – visi pārējie laidumi ir izliekti.

Francijas lepnums ir Normandijas tilts, kas savieno Sēnas pretējos krastos esošo Havras un Onflēras pilsētas. Savulaik tilts tika uzskatīt ne tikai par transporta objektu, bet arī par pievilcīgu laikmetīgās celtniecības mākslas darbu, kuram bija jāpiesaista Normandijai papildus tūristu plūsmas. Tādēļ ar naudu šā objekta celtniecībai neskopojās. Darbu pabeigšanas brīdī 1995. gadā tā celtniecības tāmes izmaksas sasniedza 465 miljonus ASV dolāru. Ja būtu jārisina tikai transporta problēmas, tad uzcelt tiltu varētu arī lētāk, taču skaistums, kā mēdz teikt, prasa upurus. Arī finansiālus.

Normandijas tilta kopējais garums ir 2 141 metrs. Tā 856 metri ir iekārti vantīs. Objekta celtniecības pabeigšanas brīdī tas bija garākais vanšu tilts pasaulē. Divi tā galveni piloni pacēlās 215 metru augstumā. Tilts ir tik izturīgs, ka spēj izturēt vēju ar ātrumu 300 km stundā un 15 tūkstošu tonnu lielu transporta plūsmu.

Francijā 2004. gada decembrī svinīgi tika atklāts Millo viadukts. Tas nekavējoties tika atzīts par inženieru mākslas un arhitektūras šedevru. Viadukts, kas stiepjas pāri Tarnas upes ielejai un kura garums ir 3 kilometri, ir pasaulē visaugstākā automobiļu estakāde. Šīs četru joslu transporta artērijas augstākais punkts atrodas 270 metru augstumā virs ielejas. Viadukts balstās uz septiņiem betona balstiem, kuru minimālais augstums ir 245 metri, virs kuriem paceļas 90 metrus augsti tērauda masti. Divu laidumu (no astoņiem) garums ir 204 metri, pārējo – 342 metri. Braucamā daļai piedots 3 grādu slīpums un neliels izliekums, kas ļauj vadītājiem, atrodoties jebkurā tās punktā, pārredzēt visu trasi.

46 tūkstoši tonnu – šāds tērauda daudzums bija vajadzīgs, lai uzceltu 2003. gadā atklāto Lupu tiltu Ķīnas pilsētā Šanhajā. Tā ievadīšanas ekspluatācijā brīdī tas kļuva par pasaulē garāko tērauda tiltu – 3 900 metru. Tilta braucamajai daļai ir sešas joslas, bet attālums no ūdens līdz laiduma apakšējam punktam sasniedz 46 metrus. No inženiertehniskā viedokļa šis tilts ir divas gigantiskas arkas, kas stiepjas no viena krasta līdz otram. Pie arkām ar vanšu palīdzību ir piestiprināta braucamā daļa.

Diženais tilts pār Hančžouvaņas līci – tāds ir pilns tilta nosaukums, kas kopš 2003. gada tiek celts starp Šanhaju un Ninbo. Tā projektētais garums ir 36 kilometri un visā šajā garumā būs 12 transporta joslas. Tilta vidū izveidota uz pāļiem balstīta sala, kurā autovadītāji varēs uzpildīt mašīnas un atpūsties. Tiltu plānots atklāt nākamgad. Šā giganta orientējošā tāmes vērtība ir 1,42 miljardi ASV dolāru. Kā apgalvo tā projektētāji, tiltu bez jebkādām problēmām varēs ekspluatēt 100 gadus.

Akasi-Kaike tilts (Japānā to sauc par Tiltu pērli) ir pasaulē visgarākais iekārtais tilts. Tas savieno Honsju un Sikoku salas un tā garums ir 3 911 metrs. Tā centrālā laiduma garums ir 1 991 metrs. Divi torņi, ar kuru palīdzību tiek balstīts centrālais laidums, slejas 283 metru augstumā. maksimālais attālums no laidumiem līdz ūdens virsmai ir 97 metri. Pēc inženieru aprēķiniem tilts spēj izturēt zemestrīci līdz pat 8,5 ballēm pēc Rihtera skalas un vēju ar ātrumu līdz pat 285 km/st.

Taizemes galvaspilsētā Bangkokā uzceltais Megatilts ir rūpnieciskā apvedceļa sastāvdaļa. Astoņas joslas platais un sešus kilometrus garais ceļš iet pa estakādi, kas šķērso ūdeņiem bagāto Menam-Čao-Praja upi, kā dēļ tad arī bija nepieciešams uzbūvēt divus autotransporta tiltus – vienu 702, bet otru 582 metrus garu. Tiltu augstums ir 51 metrs. Katrs no četriem šo būvju piloniem balstās uz 70 metrus dziļumā iedzītiem pāļiem. Viens otru turpinošo tiltu celtniecība tika uzsākta 2003. gadā un ilga 4 gadus. Projekta tāmes vērtība ir 220 miljoni dolāru.

1977. gadā ASV Rietumvirdžīnijas štatā ekspluatācijā tika ievadīts pasaulē lielākais arku Ņīriveras tilts. Tā 518 metrus garais laidums paceļas 297 metru augstumā virs aizas. Būves kopējais garums ir 924 metri. Inženieriem nācās atrisināt ārkārtīgi sarežģītu gigantiskās arkas montāžas problēmu. Šim nolūkam tika uzcelti divi 100 metrus augsti pagaidu torņi un pēc tam, izmantojot helikopteru, pāri aizai tika pārmestas troses. Gatavās tilta sekcijas ar veltņu palīdzību pa trosēm tika pārvietotas uz vajadzīgo vietu un sastiprinātas ar pārējām sekcijām. Kad bija samontētas arkas, kuras veidoja līdz 93 metrus garas balsta statnes, tika uzbūvēta braucamā daļa. Šīs būves celtniecība izmaksāja 37 miljonus dolāru.

Zakima tilts Bostonā pārsteidz ar saviem izmēriem. Tā garums ir 444 metri, bet platums – 57 metri. Šis rādītājs ļauj to uzskatīt par pasaulē platāko vanšu tiltu. Tā centrālo laidumu tur divi piloni, viens, no kuriem ir astoņus metrus augstāks par otru. Pie tam, augstums no braucamās daļas līdz abu pilonu virsotnēm ir 83 metri. Fokuss slēpjas tajā apstāklī, ka tilta slīpums ir 5 grādi, kas nepieciešams, lai varētu savienot braucamo daļu ar tuneli. No citām tilta īpatnībām atzīmēsim, ka galvenais laidums ir iekārts trosēs, kas nostiprinātas gara tā malām. Tilta 116 trošu izgatavošanai bija nepieciešams 2900 kilometri tērauda stieples. Starp citu, Bostonas tiltu projektējis jau pieminētais Kristiāns Menns.

Pāri Tampa līcim (Florida, ASV) stiepjas astoņus kilometrus garais tilts „Sunshine skyway” (Saules debesu ceļš). 1987. gadā uzceltais tilts bija viens no pirmajiem, kurā tika izmantota vanšu stiprināšana braucamās daļas centrālajā daļā. Pie katra pilona (augstums virs laiduma ir 74 metri) ir piestiprinātas 42 vantis. 29 metrus platais un 4 metrus biezais laidums izgatavots no dobiem betona segmentiem, katrs no kuriem sver 200 tonnas. Tilta galvenais laidums atrodas 58 metru augstumā no ūdens virsmas, bet tā garums ir 366 metri. Šī sarežģītā inženiertehniskā būve pasūtītājam izmaksāja 245 miljonus dolāru.

Iespraudums

Dienvidu tilts (Rīga, Latvija): garums – 803 metri, platums – 34,2 metri, sešas autotransporta kustības joslas.

Ziņa publicēta sadarbībā ar www.varianti.lv
Search
City Real Estate recommends
Apartment for sale in Riga, Riga center

Apartment for sale in Riga, Riga center
Rupniecibas street, 5th floor, 3 rooms, 97.90m2
380000.00 EUR 3881.51 EUR / m2

Apartment for sale in Riga, Ziepniekkalns

Apartment for sale in Riga, Ziepniekkalns
Ziepniekkalna street, 6th floor, 3 rooms, 133.00m2
255000.00 EUR 1917.29 EUR / m2

Apartment for rent in Riga, Riga center

Apartment for rent in Riga, Riga center
Elizabetes street, 2th floor, 2 rooms, 47.00m2
795.00 EUR 16.91 EUR / m2

View all offers