Eksperte: Apsaimniekošanas kvalitāte uzlabosies, kad nozarē parādīsies konkurence
Pieaugoša konkurence māju apsaimniekošanas nozarē nozīmētu tikai to, ka apsaimniekošanas pakalpojums kļūtu kvalitatīvāks, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja apsaimniekošanas eksperte Laimdota Šnīdere. "Patlaban uz apsaimniekošanas nozari attiecināmie normatīvie akti ir savesti kārtībā, ja apsaimniekotājs grib, tad var sniegt ļoti kvalitatīvu pakalpojumu un par šo pakalpojumu dzīvokļu īpašniekam atskaitīties. Taču tā kā nozarē pagaidām vēl nav konkurences, tad kāpēc lai apsaimniekotājs to darītu, kāpēc lai ieguldītu liekus resursus?" sacīja Šnīdere. Jautāta, vai tas, ka daudzi lieli apsaimniekotāji mēģina pārņemt savā apsaimniekošanā vēl jaunas mājas, sūta savus piedāvājumus iedzīvotājiem, mēģina sasaukt iedzīvotāju sapulces, lai tie izlemtu par labu jaunajam apsaimniekotājam, neliecina par konkurenci nozarē, Šnīdere sacīja, ka pagaidām dzīvokļu īpašnieki neprot izvērtēt šādus piedāvājumus. "Dzīvokļu īpašnieki nezina, kas ir pārvaldīšanas un apsaimniekošanas darba saturs. Piedāvājuma tāme, kas ietver par apsaimniekošanas maksu veicamo darbu sarakstu, ir uz trīs lappusēm. Turklāt apsaimniekotājiem reizi mēnesī Mājas lietā ir jāsniedz atskaite par visiem veiktajiem darbiem, cik tiem ir iztērēti līdzekļi, kādas summas samaksātas komunālo pakalpojumu sniedzējiem, cik ir samaksājuši dzīvokļu īpašnieki," skaidroja Šnīdere.
Piemēram, gadījumos, ja tiek veikti fundamentāli grozījumi mājas konstrukcijās vai inženiertīklos, desmit dienu laikā ir jāparādās aktam par to, tāmei un arī darbu pieņemšanas un nodošanas aktam. Ja tiek veikti parastie tehniskās apkopes darbi, tad šādiem dokumentiem Mājas lietā jāparādās pēc divām dienām. "Cik daudziem dzīvokļu īpašniekiem ir ienācis prātā, ka ir tāda Mājas lieta, ka viņi var pieprasīt visas šīs atskaites? Dzīvokļu īpašniekiem ir jānodrošina pieeja šīm atskaitēm gan papīra formā, gan arī elektroniskā formā – pēc izvēles," sacīja Šnīdere. Mājas lietai katram apsaimniekotājam bija jābūt iekārtotai līdz 2011.gada 30.jūnijam, sacīja Šnīdere, piebilstot, ka tad, ja visi māju apsaimniekotāji izpildītu normatīvo aktu noteiktās prasības, tad visi dzīvokļu īpašnieki varētu salīdzināt dažādu apsaimniekotāju apsaimniekošanas pakalpojumus, saņemot atskaiti par savu samaksāto naudu.
"Patlaban vēl nav izveidojusies tāda tradīcija, ka jauns apsaimniekotājs, pārņemot māju, uzreiz veiktu tās tehnisko apsekošanu un iesniegtu dzīvokļu īpašniekiem atskaiti par māju un neatliekami veicamo darbu sarakstu, kā arī sarakstu ar darbiem, kas būtu jāpaveic ilgākā periodā," skaidroja Šnīdere. Līdz ar to apsaimniekotāju konkurence patlaban ir visai nosacīta – dažādām metodēm tiek panākta dzīvokļu īpašnieku piekrišana mainīt apsaimniekotāju, taču par to, kas mainīsies būtībā, īsti priekšstats netiek radīts, uzskata nozares eksperte. "Lielai daļai dzīvokļu īpašnieku īpašums beidzas ar dzīvokļa durvīm un nav saprašanas, ka jādomā par māju kopumā, jo šķiet, ka tas jādara kādai trešajai personai. Šī trešā persona saņem savus 20-30 santīmus, taču bieži vien nezina ne par māju, ne par to, kam tur būtu jābūt," piebilda Šnīdere.
Raksta pilno versiju var aplūkot:
http://www.varianti.lv/sakums/news?selected_date=05.09.2012