Virtuālu modeļu radītāji Latvijā
Latvijas kompānijas Giraffe360 piecu gadu darbības rezultāts: vairāk nekā 900 projektu 27 valstīs, pašu biroji ne tik vien Rīgā, bet arī Londonā. Mūsu pašu kompānija, viena no līderēm Eiropas tirgū 3D modeļu izveidē virtuālajā vidē. Giraffe360 klienti ir apbūvētāji, nekustamo īpašumu kompānijas, arī viesnīcu tīkli.
Pašsaprotami, ka tehnikas progress pastāvīgi attīstās. Tagad, lai izveidotu pirmo priekšstatu par konkrētu vidi vai nekustamo īpašumu, ne vienmēr ir jābūt klāt. Var izmantot apbūvētāja mājaslapu un ieiet sadaļā 3D virtuālā tūre: virzot kursoru augšup lejup, pa reisi un pa labi, var likt attēlam rotēt un tādējādi aplūkot interesējošo īpašumu no visām pusēm. Virtuālajā vidē pat tad, ja interesējošais dzīvoklis vai māja īstenībā vēl ir nepabeigta, tie ir vizualizēti kā pabeigti. Intriģējošāku iepazīšanos ar nekustamo īpašumu nodrošina speciālas brilles, − tās uzliekot, rodas iespaids, ka pats esi interesējošajā telpā. Apgriežoties riņķī, cilvēkā rodas praktiski tās pašas izjūtas, kas rastos, cilvēkam patiešām esot, piemēram, dzīvoklī. Tieši šāda veida piedāvājumus izstrādā Latvijas kompānija Giraffe360. Tikāmies Giraffe360 Latvijas birojā ar kompānijas izpilddirektoru Miku Opeltu.
− Kad pirms pieciem gadiem iesākām savu biznesu, formulējām uzdevumu palīdzēt uzņēmumiem, kas īsteno projektus nekustamo īpašumu jomā, un demonstrēt viņu projektus iespējami pievilcīgi. Kad sev meklēju nekustamo īpašumu, es, līdzīgi kā jebkurš cits cilvēks, izlīdzējos ar nekustamo īpašumu portālos ievietotajiem sludinājumiem un klāt pieliktajām ierastajām bildītēm. Šāda prakse ir vilkusies vairāku desmitu gadu garumā. Man bija nojauta, ka ir jābūt kādiem citiem tehniskiem risinājumiem, kas pieļautu plašāk demonstrēt māju un dzīvokļu kvalitātes. Un es metos vajadzīgo tehnoloģiju meklējumos, gribu piebilst, ka līdz tam man nebija nekāda saistības ar nekustamo īpašumu jomu. Manu uzmanību sev pievērsa virtuālās tūres, kas piedāvā attālināti parādīt dzīvokļus, izmantojot Google Maps programmu principu, piemēram, ielu attēla atrašanā.
Bijām pirmie, kas sāka programmēt attiecīgas virtuālās tūres. Savu pakalpojumu piedāvājām kompānijai YIT Celtniecība. Sadarbības laikā apjautām, ka apbūvētājam savu jauno projektu demonstrēšanai 3D virtuālā tūre ir noderīga. Tā kvalitatīvāk un interaktīvāk parāda pārdodamo īpašumu pat tā būvēšanas sākumā. Izmantojot 3D virtuālo tūri, tiek iegūts precīzs priekšstats par nekustamo īpašumu, un tas motivē cilvēkus pieņemt lēmumu rezervēt un iegādaties nekustamo īpašumu.
Šādus projektus sākām ātri modelēt un aizvien paplašinājām tehnisko bāzi. Sākām izmantot dronus zemes gabalu un nekustamo īpašumu fotografēšanai un izstrādāt vizualizētas pastaigas virtuālā vidē. Nākamais attīstības solis bija saistīts ar lielu sensora ekrānu (touch screen) izmantošanu, tie noder klientiem viņu privātajām prezentācijām. Pašreiz Giraffe360 ir viens no lielākajiem minētās informācijas tehnoloģijas produkta radītājiem – ne tikai Latvijā, arī Eiropā. Varam padižoties – sadarbojamies arī ar NCC, Merks, Jūrmalas kompleksa Legend pasūtītājiem, Rīgas projektu: Z-Towers, TAL Residence, SKY Garden, Miera Park House u. c. pasūtītājiem.
Vairāk nekā 900 projektu – tas ir ne tikai Latvijas, bet arī Maskavas. Londonas, Baku, Kijevas, Minskas klientiem līdz šim radīto projektu skaits virtuālajā realitātē. Nesen saskaitījām, ka esam snieguši pakalpojumu klientiem no 27 valstīm. Mūsu klienti ir, piemēram, tādas starptautiski atzītas kompānijas kā Colliers, CBRE, viesnīcu tīkls Hilton. Niša, kuru esam atklājuši un kurā darbojamies, Eiropā ir nosacīti brīva – vismaz pagaidām, mūsu darbošanās laikā. Lai arī esam no Latvijas, samērā mazas valsts - mums izdevās!
– Kurš kuru atrod? Klienti jūs, vai jūs klientus?
– Latvijā cits citu pazīst. Vietējā tirgū Giraffe360 turas diezgan stingri. Mūsu darbs ir labākais mūsu spogulis. Vērtīgi ir tas, ka esam atvēruši savu pārstāvniecības struktūru Londonā, ir arī cita veida starptautiskās darbības pieredze, piemēram, Giraffe360 ir sadarbības partneri Zviedrijā, Somijā, Norvēģijā un Vācijā. Arī Sanktpēterburgā bija izveidota mūsu struktūrvienība, bet 2015.gadā šī biroja darbību vajadzēja pārtraukt dažādu apsvērumu dēļ – Krievijas ekonomiskās situācijas un rubļa kursa pret eiro vērtības pazemināšanās dēļ.
Pēdējā gada laikā ārvalstu klienti mūs atrod pēc rekomendācijām. Tā tas notika ar viesnīcas Hilton Londonā pasūtījumu, Minskas izpildpadomi, kurai radījām 3D virtuālās tūres modeli, fotografējot laukumu interaktīvo karti. Baltkrieviem mūs ieteica REM PRO, ar šo arhitektūras kompāniju mēs kādreiz iepriekš bijām sadarbojušies.
Pats oriģinālākais stāsts par satikšanos ar klientu ir saistīts ar Londonas kompāniju CBRE – vienu no pasaules līderfirmām komerciālo nekustamo īpašumu tirgū. Reiz sēžu Londonas kafejnīcā, dzeru kafiju un skatos mūsu firmas darbu. Tuvumā sēdošais cilvēks ieinteresējās un apjautājās, kas tas ir. Atteicu, ka manas kompānijas darba rezultāts. Vārdu pa vārdam turpinājām sarunu. Atskanēja atzinīgs „Wow!” un piebilde, ka neviens neko tādu Londonā nedara. Tad sekoja uzaicinājums aiziet kopā uz viņa biroju. Kā jau nojaušat, viņš ir no CBRE. Tikos ar CBRE direktoru un prezentēju skārienekrānu (touch screen) – to, ko radījām Minskas izpildpadomei. Saņēmu piedāvājumu izstrādāt viņiem projektu divu nedēļu laikā. Tad nevilcinoties saņēmām jaunu pasūtījumu. CBRE bija nolēmis piedalīties tenderā – Londonas Nacionālās galerijas rekonstrukcija. Mēs viņiem izveidojām materiālu virtuālajā vidē – parādījām, kādas izskatīsies galerijas telpas pēc remonta. Šis radītais materiāls tika prezentēts tendera komisijai, lai tā acumirklī, turklāt vēl arī ar speciālām brillēm, varētu ieraudzīt galeriju pēc remonta. Šis kreatīvais solis kompānijai CBRE palīdzēja. Šis notikums ir pats netriviālākais 2015.gada stāsts par Giraffe360 klientiem.
– Cik ilgā laikā top virtuālā tūre? Vai klientam tas ir dārgs prieks?
– Vienkāršāk izpildāma pasūtījuma cena ir 500-600 eiro. Tehnoloģiski sarežģīta projekta cena var sasniegt 100 000 eiro (šādos projektos tiek izmantotas daudzas opcijas). Apmēram 500 eiro ir dzīvokļa virtuālās tūres cena. Loģiski, ka to pasūta tikai dārgo dzīvokļu īpašnieki vai to pārdevēji. Tipveida dzīvokļiem šādu pieprasījumu līdz šim nav bijis. Mūs bieži uzmeklē tie apbūvētāji, kuri vēlas potenciālajiem pircējiem parādīt vēl pirms būvēšanas sākuma, kādi izskatīsies demo dzīvokļi un mājas fasāde.
Projekta izpildes laiks? Virtuālajai fototūrei pietiek arī ar divām dienām. Tehniska rakstura darbus Giraffe360 veic tikai 13 speciālisti: programmētāji, vizualizētāji. Viss projekta radīšanas process ir sistematizēts, tādēļ visus projektus sagatavojam ļoti ātri. Tas ir galvenais iemesls, kāpēc tik sekmīgi darbojamies Eiropā. Vecajā pasaulē labu izpildītāju mūsu profilā ir daudz. Lai notiktu sadarbība, jārīkojas operatīvi, biznesa procesiem, saistītiem ar rezultatīvu sadarbību ar klientiem, jābūt atvērtiem. Līdz ar to, ka mūsu komanda ir paliela, ar mums ir viegli sazināties un pārraudzīt visu projekta radīšanas procesu. Klientam galva par to nav jālauza. Savas aplikācijas radām paši.
– Vai Giraffe360 piedāvājuma pieprasījumu daļēji neietekmē jūsu pakalpojuma cena, kas salīdzinājumā ar jūsu Eiropas un Amerikas kolēģiem ir zemāka?
– Galvenais, ka mums uzticas, turklāt tāds portfolio, kāds tas pašreiz ir mums, ir tikai nedaudziem mūsu kolēģiem un konkurentiem vienlaikus. Mēs īpaši neiedziļināmies jautājumā par citu cenu politiku. Mums maksā par darbu, un mēs zinām savu pašizmaksu. Izsakām savu viedokli, pamatojoties uz izdevumu tāmi. Un vēl – tas, kas Ņujorkā (tur mums ir daži projekti) vai Londonā tiek uzskatīts kā lēts, kādam šķitīs dārgs, ja to vērtē pēc situācijas Tallinā. Austrumeiropa ir daudz atvērtāka inovatīviem risinājumiem nekā Rietumeiropa, tāds ir mans secinājums, ņemot vērā līdzšinējo darba pieredzi. Rietumeiropā viss ir stabils. Austrumeiropā, Kazahstānā un Azerbaidžānā mūsu lielie monitori ar touch screen, 3D modeļa brilles rada lielu ieinteresētību, daudz lielāku nekā zviedru vai vācu apbūvētājiem. Varbūt esam zinātkārāki? Pie mums ir tā: „Pamēģināsim, kas ir šis jaunums? Mēģinām!” Rietumeiropieši novelk: „Kāda jēga? Tāpat labi tirgojam.” Izņēmums ir Londona. Tā ir atvērta kvalitatīviem, jauniem piedāvājumiem. Nekur citur Vecajā Eiropā nav tādas atvērtības jaunajam. Londonā galvenais ir gala produkts, nevis tas, kā tas tiek prezentēts. Ar tevi sadarbosies, ja tev ir labs piedāvājums un tu iegūsti uzticību.
Svarīga nianse: Giraffe360 koncentrē savu uzmanību šauram segmentam, mēs veidojam sadarbību tikai ar apbūvētajiem un viesnīcām. Mēs neveicam dizaina darbus, mūsu darbības virziens – vizualizācijas izveidošana un prezentāciju sagatavošana.
– Kādas ir jūsu biznesa jaunās tendences? Kas sagaidāms tuvākajā nākotnē?
– Tehnoloģijas tiek attīstītas, lai radītu kvalitatīvākus attēlus, pievēršamies fotogrāfijas veidam hologrammai, kas ļauj izveidot virtuālajam modelim daudzdimensiju attēlu. Attīstās sistēma kinect, kas atkarībā no reakcijas uz cilvēka kustību, izveido virtuālajam attēlam papildu virtuālu elementu. Aktuāli ir pieci seši virzieni. Giraffe360 meklē risinājumus, kurus varēs efektīvi adaptēt projektu procesā. Var jau pievērsties tikai individuāliem risinājumiem konkrētam apbūvētājam. Tas būtu dārgi gan klientam, gan mums. Ir labāk izstrādāt produktu, plaši pieprasītu un ne tik dārgu.
Pieļauju, ka pēc pāris gadiem daudz izmantos hologrammu. Pagaidām šī tehnoloģija ir dārga. Tās izmantošanas attīstība notiek ar septiņjūdžu zābakiem.
– Nobeigumā. Jautājumi, kas skar apbūvētājus Latvijā un mūsu nekustamo īpašumu tirgu. Ņemot vērā jūsu pieprasījumus, kāda šķiet šī situācija Latvijā?
– Mēs tiešām varam objektīvi vērtēt situāciju tirgū. Atbildot pateikšu, ka iepriekš Giraffe360 vienlaikus radīja deviņas virtuālās tūres projektus, pašreiz izpildām trīs pasūtījumus. Redzams, ka būvniecības biznesā spēlētāji nogaida.
– Tas mudina jūs būt aktīviem iekšējā tirgū?
– Nē, mēs strādājam sistēmiski. Pieprasījumu skaita izkliede ir vienmērīga. Domāju, ka apbūvētāji tuvākajā laikā aktivizēs savu projektu darbu iekšējam tirgum. Mums ir daudz ilglaicīgu starptautisko projektu, pat tādi, kuru izpildes ietvars ir divi gadi. Sagatavošanas posmā mums ir 30 dažādu projektu. Secinājums ir viens – mūsu piedāvājumu pieprasa. Latvijas nekustamo īpašumu tirgum vēlam ātru atveseļošanos un pieprasījuma normalizēšanos tā visos segmentos. Arī Giraffe360 tas ir aktuāli.
Raksta pilno versiju var aplūkot: http://www.varianti.lv/sakums/articles/show/2791