Vai kredīti ir kā konfektes jeb banku mārketings «treknajos gados»
Vai kredīti ir kā konfektes jeb banku mārketings «treknajos gados»
Aīda Šmits, Mārketinga speciāliste, LU politikas zinātnes doktorante
28.07.2010
Kopš 2003. gada Latvijā bija vērojama strauja kreditēšanas pieauguma tendence, pamatā balstoties uz lēto resursu pieejamību Eiropas finanšu tirgū un noguldījumiem. Tas deva bankām iespēju piedāvāt vēl maz izmantota un Latvijas tirgū relatīvi jauna kredīta (hipotekārā, kredītkaršu u.c.) pakalpojuma pieejamību ne vairs tikai šaurai un ekskluzīvai, bet gan masu tirgus auditorijai, un attiecīgi vairāk nopelnīt ar vislielāko peļņu nesošo kreditēšanas pakalpojumu, kā arī palielināt tirgus daļas.
Lai notiktu veiksmīga jauna produkta masveida ieviešana tirgū, tā parasti iziet vairākus attīstības posmus. Tirgus līderiem jauna produkta pieprasījuma attīstībai ir jāveic izglītošanas funkcija par visas produkta kategorijas priekšrocībām un riskiem. Augstas iesaistes produktiem, kuri ir dārgi, saistīti ar augstām investīcijām un risku (kādi ir arī kredītpakalpojumi), īpaši būtiska ir tirgus izglītošanas fāze par visiem produkta aspektiem — gan no biznesa veicināšanas, gan sociālās atbildības funkcijas viedokļa, lai pircēji saņemtu atbilstošu informāciju, uz kuras bāzes pieņemt atbildīgu lēmumu. Bankām, piedāvājot jaunos kredītpakalpojumus, jo būtiskāks ir šo produktu riska izskaidrojums lietotājam.
Tiklīdz ekskluzīvs produkts (kādi bija kredītpakalpojumi līdz 2003. gadam) tiek piedāvāts masveidā, kļūst skaidrs, ka to gan pēc kvalitātes, gan pēc cenas, gan lietošanas riska var atļauties plaša tirgus daļa, uz ko arī mērķtiecīgi un apzināti norāda produkta piedāvātāji (bankas) ar produkta masveida virzīšanu tirgū. Tādējādi potenciālais produkta pircējs/lietotājs pamatoti sāk paļauties uz šiem tirgus dotajiem signāliem, kam kā garants vienmēr kalpo uz cieņu, atbildību un kvalitāti balstīta uzticība zīmoliem, kas šos jaunos produktus tirgū piedāvā.
Raksta pilno versiju var aplūkot:
http://db.lv/r/354-blogi-viedokli/356-ekspertu-viedokli/226579-vai-krediti-ir-ka-konfektes-jeb-banku-marketings-treknajos-gados