+371 67114284

Somu inženieris: Zolitūdes traģēdiju izraisīja īpaši rupjas kļūdas projektēšanā

Somu inženieris: Zolitūdes traģēdiju izraisīja īpaši rupjas kļūdas projektēšanā

Zolitūdes lielveikala jumta iebrukšanu varēja izraisīt tikai īpaši rupjas kļūdas projektēšanā, šodien prese konferencē uzsvēra Somijas kompānijas "Rak Tek Solutions" galvenais inženieris Tomass Kaljass.

Projektā iesaistītajiem būvinženieriem nav ne jausmas, kā projektēt šādas konstrukcijas, uzskata Kaljass, pēc kura domām, viņiem vajadzēja prasīt palīdzību projekta izstrādē. "Ēkas parasti sabrūk tad, ja to konstrukciju nestspējas aprēķinu kļūda pārsniedz divas reizes," skaidroja Kaljass un pastāstīja, ka vairums ēku, kuru konstrukcijās ir pieļautas kļūdas var pat ļoti ilgu laiku kalpot bez redzamām problēmām, bet tad pēkšņi un lavīnveidīgi sabrūk, kā tas bija redzams Zolitūdes "Maxima" veikala gadījumā.
Somijas kompānijas galvenais inženieris secinājis, ka projektā nav ņemta vērā divu tonnu papildus noslodze uz kvadrātmetru. Viņš demonstrēja skrūvi no Zolitūdes lielveikala ar norautu uzgriezni, ko viņam esot iedevis kāds no glābējiem. "Kā redzams, skrūve ir savu uzdevumu pildījusi daudz labāk nekā bija paredzēts un norauts ir tikai uzgrieznis", norādīja Kaljass.
Kaljass kritizēja arī projekta dizainu, kas esot neloģisks un izšķērdīgs, un radīts tikai, lai izskatītos labi. Atsevišķas detaļas nesošajās konstrukcijās tikpat labi varēja tikt neiekļautas, jo uz tām nebija teju nekāda slodze. Konstrukcijas dizains radījis situāciju, kad slodze no jumta smaguma, nevis izdalās vienmērīgi, bet gan koncentrētos punktos, savienojuma vietās, kas ar eksplozijai līdzīgu troksni padevušās pašas pirmās.
Uz jautājumu, vai un kā ir iespējams nonākt pie šādiem secinājumiem tikai pavērojot bildes no notikuma vietas, Kaljass atbildēja, ka savā darba pieredzēs esot saskāries ar tūkstošiem līdzīgu konstrukciju, un viņš galvenos trūkumus esot pamanījis uzreiz. Tiesa, inženieris piebilda, ka pēc attēliem esot nedaudz kļūdījies un novērtējis, ka skrūvēm būtu jābūt divas reizes lielākām, nekā tika izmantotas - patiesībā tām esot jābūt pat trīs reizes lielākām.
Kā ziņots, Latvijā ieradies Somijas kompānijas "Rak Tek Solutions" galvenais inženieris Tomass Kaljass, lai preses konferencē paustu savu viedokli par to, kas izraisīja traģisko lielveikala sabrukšanu Zolitūdē.
Kaljass jau pēc traģiskā notikuma internetā publiskoja savu viedokli par Zolitūdes lielveikala jumta iebrukšanu. Pēc medijos pieejamajām fotogrāfijām viņš secinājis, ka veikals sabrucis nepietiekami izstrādātu un kļūdainu metāla konstrukciju savienojumu dēļ. Projektēšanas laikā spiediena spēks uz balstiem nav ticis ņemts vērā, un griestu kopņu savienojumu vietās skrūvju skaits nav bijis pietiekams, uzskata Kaljass. Viņaprāt, gala plāksnes biezums un izmēri būtu jānosaka, pamatojoties uz skrupuloziem aprēķiniem par to svara radīto spiedienu. Kā atzīmē Kaljass, fotogrāfijās redzams, ka balsta kopņu rāmji ir īsi un savienoti, bet tā vietā varēja izgatavot viengabalainas pārseguma konstrukcijas, izvairoties no kļūdām savienojuma vietās.
Kaljass arī paudis viedokli, ka šāda savienojuma neveiksmes var pārbaudīt uz vietas pēc tam, kad evakuācijas un glābšanas darbi ir pabeigti. Šī reālā pārbaude arī varētu izbeigt visas diskusijas, jo ar liela ātruma kameru var ierakstīt sabrukuma procesu no dažādiem rakursiem un ar pietiekami augstu kvalitāti.

Raksta pilno versiju var aplūkot:
http://nra.lv/latvija/107017-somu-inzenieris-zolitudes-tragediju-izraisija-ipasi-rupjas-kludas-projektesana.htm
Meklēšana

Piedāvājiet savu īpašumu

Piedāvājiet īpašumu

Izveidojiet savu pieprasījumu

Izveidojiet pieprasījumu

Saņemiet piedāvājumus e-pastā

Pieteikties