Mārcis Budļevskis: Daudzu lielo mazumtirdzniecības ķēžu ienākšana Latvijā ir tikai laika jautājums
Linstow Center Management pārvaldīto tirdzniecības centru apgrozījums šā gada astoņos mēnešos, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn, ir pieaudzis par 8,11%. Tāpat palielinājies pirkumu un apmeklējumu skaits, kā arī vidējā pirkumu summa. Mūsuprāt, mazumtirdzniecības apjomi ir vieni no tiem rādītājiem, kas objektīvi atspoguļo iedzīvotāju reālās iespējas, norādot uz Latvijas ekonomikas atveseļošanās sākumu, uzskata Mārcis Budļeviskis, Linstow Center Mangement (LCM) valdes loceklis.
Atsākoties tirgus izaugsmei, ir pamats cerēt uz jaunu mazumtirdzniecības ķēžu piesaisti Latvijas tirgum, kas pastiprinātu konkurenci un nodrošinātu adekvātas preču cenas, kas ir izdevīgi patērētājiem. Lēmumu par jaunu mazumtirdzniecības ķēžu ienākšanu Latvijā vai jebkurā citā valstī galvenokārt pieņem pats zīmola turētājs. Konsultantu un tirdzniecības centru attīstītāju aktivitāte un profesionālisms šādus lēmumus var tikai veicināt.
Pirms šķērsot robežu, tirgotāji izvērtē vairākus aspektus, kas noteiks viņu piedāvātā zīmola vai koncepta potenciālu katrā konkrētajā jaunajā tirgū - administratīvo šķēršļu apjomu salīdzinājumā ar tirgus lielumu un pirktspēju, konkurences līmeni un vietējā pircēja vērtību skalu, kas ietekmē patērētāju izvēli par labu vienam vai otram zīmolam vai preču grupai. Diemžēl administratīvie šķēršļi, uzsākot biznesu Latvijā, mēdz būt lielāki nekā daudzos lielākos tirgos, bet potenciālā atdeve ir mazāka, jo pircējs ir ļoti prasīgs, bet nav tik turīgs.
Pēdējos gados novērotais tūristu skaita pieaugums ir pozitīvs faktors un var palielināt tirdzniecības centru apgrozījumu. Tomēr šī ietekme ir īslaicīga, jo tūrisma sezona Latvijā ilgst dažus mēnešus, kā arī attiecas galvenokārt uz veikaliem un tirdzniecības centriem Rīgas vēsturiskajā centrā. Turklāt tūristi biežāk izvēlas sev pazīstamas preču zīmes (sevišķi tās, kuras nav sastopamas viņu mājas tirgos), tāpēc vietējiem tirgotājiem par tūristu maciņiem ir ļoti jācīnās.
Rīgā pietrūkst skaidri izteiktas iepirkšanās ielas, kas kavē dažu zīmolu lēmumus par pirmā veikala atvēršanu Latvijā, jo daudzu Eiropas tirgotāju politika paredz, ka pirmajam veikalam jābūt ar savu fasādi, tādējādi stiprinot zīmola identitāti un garantējot redzamību. Šādas ielas, kas piesaistītu vietējos pircējus, tūristus un tirgotājus, izveidei nepieciešams pašvaldības atbalsts un sadarbība ar nozares profesionāļiem. Šī ir tā joma, kur Rīga vēl var augt un attīstīties, un LCM ir gatavs piedalīties ar savu 15 gados gūto pieredzi.
Lielākoties jauni, starptautiski pazīstami zīmoli Latvijā ienāk izmantojot frančīzes sadarbības shēmu. Tādējādi īsā laikā pie mums parādījās tādi zīmoli kā Zara, Mango, Karen Millen, Gerry Weber, Oasis, Gant, Tommy Hilfiger, Marc O'Polo, ECCO, G-Star, Promod, Diesel, Camel, Terranova, Pull&Bear, Bershka u.c. Tikmēr skandināvu lielākie spēlētāji, pazīstot mazo tirgu specifiku un izmantojot ģeogrāfisko tuvumu, veikalus atvēra paši, bez starpniekiem. Piemēram, RIMI, Lindex, Cubus, Seppala, Stockmann, Dressmann, Bik Bok.
Jo vairāk, Latvijas pircējiem ir pieejamas arī vadošās Igaunijas ķēdes (Sportland, Monton, Mosaic, Baltman, Ivo Nikollo, NS King), labākie Lietuvas veikali - Apranga, Danija, Este, Maxima -, kā arī tādi pēcpadomju valstu spēcīgi zīmoli kā poļu Reserved, Cropptown, House vai čehu Pietro Filipi. Vietējie tirgotāji nodrošina lielu daļu tik sekmīgu tirdzniecību centru apgrozījumu kā Alfa un Origo.
Vienīgā tirgotāju grupa, kura bijusi samērā lēna savos lēmumos ienākt Baltijas tirgos, ir lielās tirdzniecības ķēdes no Eiropas lielajām ekonomikām - Vācijas, Anglijas, Francijas. Lielākoties tas ir saprotams, jo mūsu tirgus šīm ķēdēm nespēj nodrošināt viņiem pieņemamu peļņas potenciālu, salīdzinot ar augošajiem austrumu tirgiem - Ķīnu, Indiju un Krieviju.
Tomēr daudzos gadījumos arī lielo spēlētāju ienākšana ir tikai laika jautājums. Piemēram, jau ziņots, ka ilgi gaidītais zviedru zīmols IKEA par savu pirmo bāzes vietu Baltijā ir izvēlējies Lietuvu. Domāju, ka IKEA attīstība Baltijā neapstāsies ar šo vienu veikalu - arī Rīga un Tallina sagaidīs savu kārtu. Angļu Marks&Spencer, vācu NewYorker, Peak&Cloppenburg un Deichmann jau ir klāt, gan diena pienāks arī H&M.
Raksta pilno versiju var aplūkot:
http://www.varianti.lv/sakums/news?selected_date=25.08.2011