+371 67114284

Mainīs kārtību, kā jāmaksā par elektrību

Mainīs kārtību, kā jāmaksā par elektrību

Ielūkojoties Latvenergo mājaslapā, pašlaik nekas neliecina, ka jau drīzumā varētu tikt mainīta kārtība norēķiniem par patērēto elektrību. Iespējams, informācija par gaidāmām pārmaiņām varētu parādīties, kad valdība izlems, kāds būtu piemērotākais norēķinu modelis un vai vispār gadiem ierastā kārtība tuvākā laikā ir jāmaina.

Iepriekšējā Ministru kabineta sēdē valdība nolēma pagaidām neapstiprināt EM sagatavotos grozījumus Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumos, kas paredz ieviest jaunu kārtību norēķiniem par elektrību, sākot ar 1. decembri, jautājuma izskatīšanu atliekot uz 5. novembri.
Jauna kārtība
Jau gadiem mājsaimniecības par elektrību var norēķināties, nolasot skaitītāju rādījumu, aprēķinot summu un to samaksājot. Šo norēķinu veidu par ērtāko uzskata gandrīz 90% mājsaimniecību. EM savukārt ir pārliecināta, ka esošā sistēma brīvā tirgus apstākļos kļūs neefektīva. (Mājsaimniecībām brīvo elektrības tirgu plānots ieviest no nākamā gada 1. aprīļa.) Tāpēc EM piedāvā jaunu kārtību, proti, izlīdzināto maksājumu, kādu jau šobrīd izmanto 100 000 mājsaimniecību (aptuveni 11% no fizikām personām). Alternatīvs variants paredz rēķinu apmaksu – EM redzējumā mājsaimniecībām, kuras neizvēlēsies izlīdzināto maksājumu, reizi mēnesī būs jāinformē par elektrības patēriņu. Pamatojoties uz šo informāciju, tirgotājs sagatavos un piegādās rēķinu, un tad mājsaimniecībai noteiktajā termiņā būs jāveic rēķina apmaksa.
Spiež uz izlīdzināto maksājumu
Lai gan grozījuma projektā ir minēts, ka pastāvēs divas norēķinu iespējas, realitātē daļai mājsaimniecību būs tikai viena iespēja – izlīdzinātais maksājums, jo tām mājsaimniecībām, kurām nebūs pieejams internets, maksāt saskaņā ar rēķinu būs daudz laikietilpīgāk, sarežģītāk un, iespējams, arī dārgāk, jo vajadzēs izmantot pasta pakalpojumus. Kas apmaksās pasta pakalpojumus – elektrības tirgotājs vai lietotājs, pagaidām nav zināms. EM Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evita Urpena gan skaidroja, ka «maksa par šo pakalpojumu būs elektroenerģijas tirgotāju kompetencē» un tas nozīmējot, ka elektrības lietotājiem par vēstuļu sūtīšanu elektrības tirgotājiem nebūs jāmaksā.
Tāpēc EM uzskata, ka izlīdzinātais maksājums ir daudz progresīvāks, jo tas ļaujot mājsaimniecībai rēķināties ar konkrētu maksājuma summu katru mēnesi, kas, savukārt palīdzēs tām plānot savus izdevumus. Izlīdzinātais maksājums izslēgs arī riskus, ka lietotājs ir kļūdījies skaitītāja rādījuma fiksēšanā vai piemērojamā tarifa izvēlē, ievērojami pārmaksājot par pakalpojumu vai arī uzkrājot parādu.
Turklāt šāda pieeja jau vairākus gadus veiksmīgi darbojas norēķinos par dabas gāzi, kā arī tiek izmantota elektroenerģijas norēķinos Igaunijā, Somijā un daudzās citās valstīs. Arī Latvenergo saskata vairākas priekšrocības izlīdzinātā maksājuma ieviešanā. «Elektroenerģijas patēriņam ir izteikti sezonāls raksturs – ziemā parasti tā tiek tērēta vairāk, tātad arī izmaksas pieaug. Daudziem klientiem ir ērti, ja pieaugošais maksājums tiek vienmērīgi izlīdzināts. Ir arī vieglāk plānot ģimenes budžetu. Maksāt izlīdzināto maksājumu klienti varēs tāpat kā līdz šim – internetbankā, skaidrā naudā, elatvenergo, Maxima veikalos vai citur – vienkārši paša rēķinātās un katru mēnesi mainīgās summas vietā būs iepriekš zināma izlīdzināta summa,» skaidroja Latvenergo Komunikācijas direktors Andris Siksnis.
Laucinieki raizējas

Raksta pilno versiju var aplūkot:
http://nra.lv/ekonomika/latvija/105230-mainis-kartibu-ka-jamaksa-par-elektribu.htm
Meklēšana