Ieva Jansone. Mākleru brīvdienām drīz būtu jābeidzas
Romāns Golubevs 08.2007
Neprofesionālie mākleri aiziet no tirgus. Tajā pat laikā lielajos mākleru birojos burtiski veidojas jauno projektu īpašnieku, kas piedāvā uzņemties to pārdošanu, rindas. Par to intervijā „m2” pastāstīja kompānijas „Arco Real Estate” jauno projektu nodaļas vadītāja Ieva Jansone.
Šodien jauno projektu tirgū izkristalizējas tā dalībnieki, - mūsu sarunu iesāk Ieva Jansone. - Agrāk par attīstītāju varēja kļūt praktiski ikviens, kam bija tāda vēlēšanās un iespēja. Tas tāpēc, ka neprātīgās konkurences apstākļos bankas finansēja praktiski visus projektus un tiem, kas nodarbojās ar attīstīšanu, varēja īsā laikā ievērojami palielināt savu kapitālu. Šodien to izdarīt jau ir ievērojami grūtāk un ļoti daudzi neprofesionālie apbūvētāji aiziet no biznesa. Viens no tā iemesliem ir to nelielā pieredze. Otrs – finanšu problēmas. Bankas tagad skeptiski raugās uz finansējuma pretendentiem. Tiek vērtēta gan attīstītāja iepriekšējā pieredze, gan viņa Projekta konkurētspēja. Piedevām, apbūvētājiem tagad ir jāiegulda projektā kā minimums 40% tā tāmes vērtības. Bet šādu līdzekļu daudziem vienkārši nav.
Bet taču pelnīja uz saviem pirmajiem projektiem...
It kā jā. Taču tie parasti bija nelieli projekti un tajos nopelnīto naudu cilvēki nereti tērēja savas labklājības celšanai: pirka lepnas mašīnas, skaistas mājas... Protams, ne jau visi tā rīkojās. Tie, kas domāja par nākotni, arī turpmāk varēs patstāvīgi attīstīt citus savus projektus. Taču arī viņiem neklāsies viegli. Latvijā aktīvi ienāk lielās Rietumu kompānijas. Parādās liels skaits projektu, kas nav balstīti uz vietējo finansējumu. Bez tam tiek sākta fondu organizēšana dzīvojamo projektu realizēšanai. Tas ir, Vairāki uzņēmēji apvieno savus resursus un tādejādi tiem nodrošināts banku finansējumam alternatīvs finansējuma avots.
Vai mākleru struktūrām ir izdevīgi, ka par dzīvojamo projektu attīstītājiem kļūst lielas ārzemju kompānijas?
Mums kā vidutājiem nav īpaši svarīgi, kas ir attīstītājs.
Bet agrāk daudzi Latvijas apbūvētāji organizēja savas pārdošanas nodaļas...
Tā parasti rīkojās lielās kompānijas. Piemēram, celtniecības kompānijas, kas vienlaicīgi attīsta vairākus projektus. Tām bija finansējums un tās atvēra savas pārdošanas grupas. Mazajām kompānijām šādi rīkoties nebija tik izdevīgi. Lētāk bija noslēgt līgumu ar vidutāju kam ir vairāk iespēju izmantot savu atpazīstamību un pieredzi, un realizējot projektu, ar mazākiem resursiem panākt lielāku efektu.
Šodien situācija ir krasi mainījusies. Ar piedāvājumiem par viņu projektu pārdošanu pie mums un mūsu kolēģiem griežas tās kompānijas, kas agrāk pat negribēja skatīties uz mūsu pusi. Tā teikt – paši visu pārdosim. Tagad tās ķeras pie mākleru kompānijām kā pie glābšanas riņķa, bet tomēr nesaprot, ka arī glābšanas riņķis nepalīdzēs, ja nemainīsies ārējie apstākļi.
Veidojas absurda situācija. Attīstītāji burtiski stāv rindā ar piedāvājumiem par viņu projektu pārdošanu. Taču mēs – „Arco Real Estate” – nonācām pie secinājuma, ka, ja ņemsim visu, tad nespēsim nodrošināt pārdošanas kvalitāti. Mūsu firmas politika ir – kvalitāte pāri visam. Tādēļ tagad mums, ņemot vērā projektus, ko piedāvā mūsu filiāles, pārdošanā ir aptuveni 50-60 objekti. Un, ņemot vērā, ka šis apjoms apmierina kompānijas vadību, turpmāk ceram ievērojami palielināt šo projektu realizācijas efektivitāti un mūsu piedāvāto pakalpojumu kvalitāti.
\\Izanalizējot mūsu iepriekšējo pieredzi, konstatējām, ka produktīvāk ir strādāt ar tām kompānijām-apbūvētājiem, kas savā projektā mums ir atdevuši dzīvokļu ekskluzīvās pārdošanas tiesības. Un, pat ja šajā procesā ir iesaistīti divi vidutāji, tas rada starp viņiem veselīgu konkurenci.
Pēc kādiem kritērijiem jūs izvēlaties, kādus projektus ņemt pārdošanai un kādus neņemt?
Visa pamatā ir normāls matemātisks aprēķins: kas mums ir izdevīgāk, to arī ņemam. Pirms sākt pārdošanu, ir jāorganizē laba reklāmas kampaņa, jāiegulda sava nauda. Atdeve būs vēlāk. Taču, ja projektu pārdod piecas firmas, tad palielinās risks, ka savu naudu var arī neatgūt.
Komisijas procents, kuru dzīvokļu pārdošanu no attīstītāja saņem vidutāji, tagad pieaug vai samazinās?
Pie mums „Arco Real Estate” šis procents palielinās. No vienas puses, šādi mēs iegūstam iespēju norobežot sevi no liela attīstītāju skaita. No otras, tas ļauj paaugstināt pārdošanas efektivitāti, vairāk naudas ieguldīt pievilcīgo objektu reklāmā.
Kam pēc jūsu novērojumiem šodienas pircēji pievērš uzmanību vispirms?
Ekonomiskās klases objektos – uz cenu. Pēc tam – projekta atrašanās vietai, dzīvokļa plānojumam, tā platībai, celtniecības kvalitātei...
Vai ir kāda optimāla vidējā cena, kuru pircēji ir gatavi maksāt par jaunu dzīvokli?
Tādas nav. Galvenais ir nevis vidējā cena, bet bankas maksājums, jo šodien 90% cilvēku dzīvokļus pērk uz kredīta. Un, ja jūs varat saņemt no bankas nepieciešamo finansējumu un varat nomaksāt ikmēneša maksājumus, tad vidējā cena jūs maz interesē.
Vai darba jums tagad ir daudz?
Pašlaik jauno projektu pārdevējiem ir brīvdienas. Tieši brīvdienas. Tas nenozīmē, ka tirgus būtu apstājies. Darījumi vienalga notiek. Taču brīvdienas beigsies un tad atkal būs jāatrota piedurknes un jāķeras pie darba.
Un kad, jūsuprāt, var gaidīt tirgus aktivizēšanos?
Ja ticēt gudriem cilvēkiem, tad septembrī tirgum būtu jāsāk atdzīvoties, un mēs – Arco Real Estate – būdami optimisti ceram uz to.
Ziņa publicēta sadarbībā ar www.varianti.lv