Aigars Zariņš. Uzticīgs mākleru biznesam
Romāns Golubevs
Ja vērtē pēc apgrozījuma, tad Balstu neatrast Latvijas lielāko mākleru kompāniju trijniekā. Taču tās īpašnieks un vadītājs Aigars Zariņš ne mirkli nešaubās par to, ka kompānija ir viens no lielākajiem vidutājiem nekustamo īpašumu tirgū, un paskaidro, ka, atšķirībā no citiem Latvijas nekustamā īpašuma biznesa līderiem Balsts sniedz tikai un vienīgi mākleru pakalpojumus un neattīsta savus dzīvojamos projektus. Kāpēc? Atbildi uz šo jautājumu, kā arī kompānijas darbības pamata principus uzzināsiet, iepazīstoties ar rubrikas Māklera portrets galveno varoni.
Paldies tuvākajiem radiem
Kompānija Balsts ir viens pamanāmākajiem Latvijas nekustamā īpašuma tirgus spēlētājiem. Tās nosaukums sabiedrībai vispirms asociējas ar tās vadītāju un dibinātāju Aigaru Zariņu. Viņš ir sabiedrisks cilvēks, no publicitātes nevairās, turklāt apgrozīšanās sabiedrībā dod iespēju satikt ne vienu vien VIP kategorijas klientu. Viņš, kā saka, formas uzturēšanai laiku pa laikam pats arī piedalās darījumos, lai gan savas kompānijas piecpadsmitajā pastāvēšanas gadā nu jau varētu arī nedaudz atvilkt elpu.
„Es jau kopš bērnības esmu pieradis kārtīgi strādāt, kad, starp citu, arī saņēmu pirmo mācību stundu uzņēmējdarbībā”, - atzīstas Zariņš. Viņa vectēvs un tēvs padomju laikos nodarbojās ar kāpostu audzēšanu – pilnīgi legāli un lielos apjomos. Tas ģimenei deva labus ienākumus. Kā tikt pie savas kapeikas, Aigars uzzināja, ravējot un laistot vecāku dārzu.
Tiesa, kooperatīvu kustību, kas sāka attīstīties astoņdesmito gadu otrajā pusē, viņš uztvēra visai skeptiski un deva priekšroku tālaika uzņēmēju pirmo soļu vērošanai no malas. Pats tajā laikā mācījās Latvijas Lauksaimniecības akadēmijā Civilās un rūpnieciskās celtniecības fakultātē un strādāja būvēs. Taču 1991. gadā tomēr nolēma izmēģināt roku sev jaunā lietā. Tāpat kā daudzi – ķērās pie tirdzniecības. Pārdeva visu pēc kārtas – gan krāsainos metālus, gan gumijas zābakus. Latvija sāka aktīvi iekārtot robežas un muitas posteņus. Tirgoties kļuva sarežģītāk un tādēļ Aigars sāka meklēt sev nodarbošanos, kas nebija saistīta ar preču kustību pāri robežai. Izvēle krita uz starpnieka darbību nekustamo īpašumu jomā.
Kompānija Balsts tika reģistrēta 1992. gada martā. Tās štatā bija trīs darbinieki. Biroju ierīkoja astoņus kvadrātmetrus lielā verandā blakus Aigara tēva dzīvoklim Blaumaņa ielā. Jaunais uzņēmējs pats to krāsoja un iekārtoja, lai piešķirtu tam reprezentablu izskatu.
Saprotot, ka reklāma ir progresa virzītājs, jaunais mākleris aizņēmās no tēvoča 1000 dolārus un visu šo naudu ieguldīja uzņēmuma reklamēšanai avīzēs un pilsētas kabeļtelevīzijas kanālā.
Māklera sapnis
Runājot par savu dzīves filozofiju, viņš atkārto leģendārā zviedru slēpotāja Gundes Svāna vārdus: „Nav īsu ceļu uz uzvaru”. Citiem vārdiem, vispirms ir pamatīgi jāstrādā, un tikai tad var gaidīt būs rezultātu.
Lai gan Zariņam pašam nepatīk paļauties uz veiksmi, tomēr Balsta pirmo darījumu var nosaukt par māklera sapni. Uz Balsta biroju piezvanīja cilvēks un izteica vēlēšanos pārdot māju Mežaparkā. Aigars un viņa darbinieki aizbrauca apskatīt objektu. Koka ēka, labs zemesgabals... Klients noslēdza starpniecības līgumu. Atgriezās birojā, kur atskanēja telefona zvans. Zvanītāja jautājums bija – vai jums ir māja Mežaparkā? Protams, ir! Pircējam māja iepatikās un tādejādi darījuma pušu meklēšanai tika patērētas 3-4 stundas. Dokumentu kārtošana gan ievilkās uz trīs mēnešiem: jauniņajiem nācās apgūt darbu ar dažādām iestādēm.
Apbrīnas vērta apkalpošana
Pamazām attīstījās bizness. 1993. gada pavasarī kompānija nomainīja biroju – pārcēlās uz Teātra ielu, bet vēl pēc diviem gadiem – uz Audēju ielu 11. Cik toreiz pelnīja? Gandrīz tāpat kā šodien, tas ir 5-7% no darījuma summas. Zariņš stāsta, ka jau no pirmās pastāvēšanas dienas viņa firma centās palielināt apgrozījumu un peļņu tieši uz darījumu skaita palielināšanas un nevis uz lielu komisijas procentu rēķina. Kompānijas mērķis bija sniegt leģendāru apkalpošanu. Kas ar to tika domāts? Apkalpošana, par kuru klienti stāsta citiem minot pozitīvus epitetus. Tas ir iemesls, kāpēc Balsta mākleri cenšas iedziļināties klienta vajadzībās līdz pat detaļām, ja nepieciešams, pat palīdzot izvēlēties mājas elektrotehniku.
Izrādās, Balstam jau septiņus gadus ir savs iekšējais kodekss, kas jāievēro katram darbiniekam. Kā tēva reizi to, protams, neviens neiekaļ, taču izlasīt un saprast, kas no viņa tiek prasīts, ir katra jaunā darbinieka pienākums. Tālāk ar audzināšanu kompānijas filozofijas garā nodarbojas priekšniecība. Aigars pieturas pie uzskata, ka jebkura uzņēmuma vadītājam aptuveni 70% laika jāvelta darbam ar personālu. Nepieciešams, lai katrs darbinieks saprastu, kurp iet uzņēmums, kādi ir tā mērķi un kas tiek prasīts no cilvēkiem.
Šobrīd Balsts aktīvi apgūst jauno projektu tirdzniecības tirgu. Plāni ir ambiciozi, tādēļ tuvākajā laikā ir gaidāma ievērojama mākleru štata paplašināšana. Pašreiz ir 30 cilvēki, bet kompānijā kopā nodarbināti 50 darbinieki. Tātad priekšā vēl stāv pārcelšanās no pašreizējām biroja telpām uz lielākām.
„Vai nedomājat attīstīt paši savus projektus?”, - painteresējās „m2”. Atbilde – noliedzoša. Tā ir Balsta principiāla nostāja – tirgū darboties tikai kā vidutājiem. Tikai šādi ir iespējams garantēt attīstītājam, kas uzticējis firmai jauna projekta pārdošanu, interešu konflikta neiespējamību. Turklāt šauro savas kompānijas specializāciju „m2” sarunu biedrs pieskaita pie tās konkurētspējas priekšrocībām.
Nekas nav mūžīgs
Balsta attīstība nav noritējusi bez kritumiem. 1994-1995. gada banku krīzes laikā kādu brīdi pat pacēlās jautājums par kompānijas izdzīvošanu. Toreiz Aigars izmantoja oriģinālu risinājumu: kompānija organizēja kursus visiem, kas vēlējās kļūt par mākleriem. Kursu cena bija 15 lati. Beidzot nedēļu ilgo apmācību programmu, beidzējiem tika piedāvāts pierādīt sevi praksē. Aktīvākajiem tika piedāvāta darba vieta. Bija pat brīdis, kad bija uzkrājies telpu īres parāds. Par laimi izīrētājs bija pretimnākošs un piekrita pagaidīt.
Otro nopietno krīzi Balsts pārdzīvoja pirms pāris gadiem. Toreiz to pameta vairāki vadošie mākleri, kas nodrošināja gandrīz pusi apgrozījuma. „Viens no maniem lielākajiem maldiem – es biju domājis, ka tie, kas sāka kopā ar mani, tā arī paliks ar mani līdz pat galam. Taču tā nemēdz būt”, - atzīst Aigars. – „Cilvēki izaug un viņiem gribas ko jaunu, viņi vēlas uzdrīkstēties”.
Jauna realitāte
Pēdējais gadījums lika Zariņam daudz ko pārdomāt. Tas, ko agrāk viņš uzskatīja par svarīgāko, tagad pārstāja tāds būt. Un otrādi. Tagad, pieņemot darbā jaunu darbinieku, viņš vispirms vērtē pretendenta cilvēciskās īpašības un tikai pēc tam – jaunā darbinieka māklera pieredzi.
Balstā liela nozīme ir disciplīnai. Ierindas solī, protams, tur nesoļo, taču firmas saimnieks prasa precīzu visu ar klientu saskaņoto termiņu izpildi. Tā ir arī laika prasība. Tirgū strādāt kļuvis daudz grūtāk, nekā agrāk. Klients ir kļuvis civilizētāks, zinošāks un tādēļ arī prasīgāks. Agrāk mākleri vispirms reklamēja savu prasmi kārtot visus dokumentus, tai skaitā arī Zemesgrāmatā. Šodien to var izdarīt praktiski jebkurš. Priekšplānā izvirzās prasme operatīvi risināt klienta problēmas: atrast pircēju pārdevējam vai piedāvāt potenciālajam pircējam viņu interesējošu objektu. Un tas viss – pieaugošas konkurences apstākļos. Tomēr Aigars uzskata, ka situācija mainīsies. Tāpat kā 90-to gadu vidū daudzi šībrīža mākleri būs spiesti pāriet uz citiem uzņēmējdarbības veidiem. Latvijā visās nozarēs jau vērojama lielo tirgus spēlētāju kontrolētās daļas palielināšanās. Tādu pat attīstības scenāriju Balsta vadītājs pareģo arī Latvijas mākleru biznesam, atvēlot šim procesam 2-3 gadus.
Jau vairākus gadus Balsts kopā ar Igaunijas kolēģiem nodrošina meitas uzņēmuma UUS MAA darbību. Kompānija īsā laikā ir pratusi iekļūt šīs valsts lielāko mākleru struktūru pieciniekā. Un, liekas, savu starptautisko darbību Aigars ierobežot nedomā. Attīstība nākotnē paredzama tirgiem Bulgārijā, Rumānijā un Ukrainā. Un tas nozīmē, ka tajos jābūt pārstāvētai kompānijai Balsts.
Iespraudums
Aigars Zariņš skaļi domā
Latvijas objektu cenas turpinās augt, lai arī ne tik straujiem tempiem, kā iepriekš.
Augstās dzīvokļu cenas stimulēs cilvēku interesi par privātmāju celtniecību Rīgas apkārtnē.
Ziņa publicēta sadarbībā ar www.varianti.lv