Bezdarba pieaugums palielina parādnieku skaitu
Bezdarba pieaugums palielina parādnieku skaitu
08.05.2009
Kredītmaksājumu kavētāju skaits palielinās līdz ar bezdarbnieku skaita pieaugumu, informēja "Nordea" klientu apkalpošanas tīkla vadītāja Jana Strogonova.
Pēc Strogonovas teiktā, gada pirmajos trijos mēnešos ir pieaudzis kredītmaksājumu kavētāju skaits -"Nordea bankā" par 1,9% procentiem, no 6,8% 2008. gada beigās līdz 8,7% marta beigās. "Tas norāda uz saistību starp bezdarba pieaugumu un mājokļu kredītu kavējumu dinamiku," skaidroja bankas pārstāve. "Nordea" apkopotā statistika liecina, ka visbiežāk kredītmaksājumu kavējumus ietekmē ienākumu samazināšanās - gan tieši, samazinoties ienākumiem, kas ir 35% no kavētājiem kredītiem, gan arī netieši, nepiepildoties iepriekš pārlieku optimistiskā ienākumu palielināšanās prognozei, - arī 35% no kavētajiem kredītiem.
Līdz šim "Nordea" piedāvātās "Bezdarbnieku brīvdienas" ir bijis nepieciešams izmantot jau vairāk nekā 100 jeb 20% no kredītmaksājumu grūtībās nonākušajiem klientiem. Bankas pārstāvji paredz, ka tuvākajā laikā "Nordea" risinājumu uz laiku nemaksāt ne pamatsummu, ne procenta maksājumus nāksies izmantot aizvien vairāk mājokļu kredīta ņēmēju.
Visgrūtāk klājoties tiem, kas plānoja veikt ienesīgus darījumus ar nekustamajiem īpašumiem.
Apkopojot iemeslus kredītmaksājumu kavēšanai, "Nordea" speciālisti secinājuši, ka visvairāk klientu kavējumus ietekmē ienākumu samazināšanās. No kavētāju skaita šobrīd procentuāli mazāk ir klientu, kas ņēmuši mājokļu kredītus peļņas nolūkā darījumiem ar nekustamo īpašumu -15%, maldinošas informācijas sniedzēji - 8% un tie, kas dzīvo uz kredīta, - 7%.
Analizējot kavēto kredītu īpatsvaru attiecībā pret klientu skaitu, bankas eksperti secinājuši, ka vislielākais kavēto maksājumu slogs ir tiem, kas izmantojuši kredītu, lai veiktu darījumus ar nekustamo īpašumu peļņas nolūkā, - 15% no klientu skaita, kas kavē hipotekāros kredītus, un 25% no kopējā kredītu apjoma. "Šiem klientiem šobrīd ir visgrūtāk nokārtot saistības pret banku, jo aizdevums tika ņemts, cerot uz lielu darījuma atdevi īstermiņā," norādīja Strogonova.
"Šobrīd "Nordea bankā" ir vairāk nekā 400 klientu, kam kavēto kredītu termiņš jau pārsniedz 90 dienas. Lai arī pēc šī termiņa bankai jau ir tiesības vērsties tiesā ar prasību lauzt līgumu, lielākajā daļā gadījumu mēs turpinām sadarboties ar klientu, lai rastu risinājumu īstermiņa finanšu problēmu pārvarēšanai," stāstīja Strogonova.
Raksta pilno versiju var aplūkot:
http://www.varianti.lv/sakums/articles/show/849