Eksperte: sabiedrības neapmierinātība ar “ss.lv” cenu politikas izmaiņām parāda, pie kā var novest vienas platformas dominēšana un nopietnas konkurences trūkums
Jevgēnija Dmitričenko (iepr. Markova), sociālās platformas Balu.lv līdzautore
Līdz ar sociālo tīklu straujo attīstību ir vērojama tendence, ka pasaulē populārākie un veiksmīgākie projekti internetā patiesībā vairāk “pieder” sabiedrībai nekā pašiem konkrētā biznesa īpašniekiem. Projekti kļūst dzīvi, pašregulējoši, tie attīstās uz divpusējas komunikācijas pamata starp portālu un lietotājiem un lietotājiem savā starpā. Pavērojiet, piemēram, “Uber” – lielāko taksometru pakalpojumu uzņēmumu pasaulē, kam nepieder neviena automašīna. Tās pieder “Uber” lietotājiem. “Airbnb” – lielākais īstermiņa īres uzņēmums pasaulē, kam nepieder neviens dzīvoklis. Tie pieder “Airbnb” lietotājiem. “Facebook” – lielākais sociālais tīkls un vienlaikus arī medijs pasaulē, kura saturu veido tikai un vienīgi tā lietotāji.
Portālu “ss.lv”, kas Latvijā daudzus gadus ir bijis bezierunu tirgus līderis sludinājumu izvietošanā, sabiedrība uzskatīja par sev piederošu. Cilvēki lika sludinājumus, pirka un pārdeva cits citam, apmainījās ar dažādām lietām... Taču ne vienmēr bizness, jo sevišķi tik liels un ilgstoši veiksmīgs kā “ss.lv”, ir gatavs pielāgoties izmaiņām. Pieņemot sev izdevīgus lēmumus cenu pacelšanā bez brīdinājuma, vienpusēju kontu bloķēšanā, neveicot atvērtu komunikāciju ar lietotājiem, portāls parāda, ka ir gatavs darboties tik pat autoritāri un valdonīgi, kā tas bija pieņemami agrāk, bet, liekas, ka nav pieņemami lietotājiem tagad.
Sabiedrības reakcija parādīja, ka tā vairs nav gatava iepriekšējiem spēles noteikumiem. Sabiedrība ir mainījusies. Tā sagaida, ka tieši lietotāju vajadzības, intereses, vēlmes un, visbeidzot, maksātspēja, kā arī maksimāla atvērtība un atklātība ir tas, kas veidos un noteiks veiksmīgu interneta projektu saturu, mijiedarbību ar lietotājiem un interneta projektu attīstības virzienu, ievērojot vienlīdzīguma principu.
Latvijas nekustamo īpašumu tirgū šis gads, kā izskatās, būs ļoti nozīmīgs tā attīstībā iepriekšminēto tendenču kontekstā. Patlaban programmēšanas noslēguma posmā ir vairāki nozarei svarīgi interneta projekti. Piemēram, vietne nekustamā īpašuma apsaimniekošanas vienkāršošanai, kas daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem piedāvās iespējas risināt ar kopīpašumu saistītos jautājumus interneta vidē, nekavējoties balsojot ar elektronisko parakstu palīdzību; nekustamā īpašuma investīciju un kolektīvās pirkšanas platforma un vairāki citi projekti. Tostarp Balu.lv – bezmaksas sociālā platforma patstāvīgiem darījumiem ar nekustamo īpašumu un tā labiekārtošanai.
Balu.lv vairāk ir sociālais tīkls, nevis vienkārši sludinājumu portāls. Projekts tika izstrādāts gada laikā, un apzināti padarījām to pieejamu ikvienam jau testēšanas stadijā, lai ļautu pašiem lietotājiem ietekmēt platformas veidošanu un attīstības virzienu. Balu.lv ir iespējams gan izvietot sludinājumu, gan novērtēt pakalpojuma sniedzēju darbu, komentēt to, dalīties pieredzē ar citiem lietotājiem. Savukārt mūsu, projekta idejas autoru un attīstītāju, uzdevums ir atvērti komunicēt, ieklausīties lietotāju ieteikumos, operatīvi reaģēt un realizēt to, kas nepieciešams patiesajiem platformas īpašniekiem – tās lietotājiem.
Inese Blaune
Komunikācijas konsultante
M: +371 2 619 65 29
W: www.deepwhite.lv